Lyxa till det med en mask

Ge ditt ansikte den där extra kicken med fukt och näring ett par gånger i veckan. En skön ansiktsmask rengör på djupet och ger lyster och spänst åt din hy. 

Det finns lite olika varianter av ansiktsmasker. De vanligaste är gelé, kräm, lera och peel-off-masker som man applicerar och sedan drar av när de har torkat. Det är främst krämmasker och gelémasker som återfuktar huden, och eftersom all hud behöver fukt kan man använda dem på alla hudtyper, även om de är speciellt bra för torr hud. Med vår egen Forever Marine Mask får din hy hjälp av havsmineraler, Aloe vera och E-vitamin.

Hur applicera?
Börja alltid med att rengöra huden ordentligt. En peelingkräm före kan vara en bra idé, här är R3Factor ett bra val. Peelingen tar bort gamla hudceller och gör det lättare för ansiktsmasken att gå ner på djupet och få maximal effekt. Ett ångbad är heller ingen dum idé (läs om hur du gör här nedanför). Sedan kan man antingen stryka på ansiktsmasken eller massera in den i ansiktet och på halsen. Akta ögonen, här är huden väldigt tunn och känslig. När masken har suttit på i rekommenderad tid tvättas den av med ljummet vatten eller en fuktad handduk. Sedan kan man avsluta behandlingen med en bra ansiktskräm, Sonya Aloe Nourishing Serum till exempel, som nu lätt kan tränga ner i den djuprengjorda huden och ge den fukt och ett bra skydd. Är du osäker på om det finns någon ingrediens i masken som du är känslig mot kan du stryka på lite på armen. Får du en reaktion i huden så tvätta av med ljummet vatten.

Ångbad
Öppna porer låter masken jobba mer effektivt. Ett sätt att öppna dem är ångbad. Det är dessutom riktigt skönt och inte svårt att göra. Tvätta av ansiktet så att det inte är smuts i vägen för ångan. Häll upp hett vatten i en skål och håll ansiktet över en stund. Vill du förstärka effekten av ångbadet ännu mer kan du tillsätta lite Forever Essential Oils Lavender i vattnet. Den härliga lavendeldoften gör dig avslappnad och minskar stress. Lägg gärna en handduk över huvudet så riktar du ångan mer mot ansiktet. Sitt så i 5-10 minuter. Har du fet hy kan du göra behandlingen en gång i veckan, har du torr hy är det lagom med varannan vecka så du inte torkar ut mer. Har du känslig hy bör du undvika att ångbada ansiktet.

Behandla olika hudtyper

Blandhy
Detta är den vanligaste hudtypen. Den består av en kombination av olika hudtyper uppdelat på olika zoner i ansiktet. Den vanligaste varianten är fetare parti på det som kallas T-zonen, det vill säga panna, näsa och haka. Huden på kinderna är då oftast normal eller torr. Gör peeling och ansiktsmask 1-2 gånger i veckan. Du behöver djuprengöring på de fetare partierna och återfuktning i resten av ansiktet, Forever Marine Mask ger dig båda delar.

Fet hy
Fet hy beror på en överproduktion av fett i talgkörtlarna. Det kan yttra sig genom stora vidgade porer, finnar, glansighet och oljig hudyta. Ett vanligt fel är att man använder uttorkande produkter för att komma till rätta med sin feta hy, men gör man det under längre tid så börjar kroppen producera ännu mer fett för att kompensera. Det är viktigt att återfukta huden. Använd peeling och ansiktsmask 1-2 gånger i veckan.

Normal hy
Trots namnet är detta inte den vanligaste hudtypen. Den är varken för torr eller för fet utan helt enkelt välbalanserad. Även om du inte har några synliga problemområden i din hy, så glöm inte att även en vacker hud behöver omvårdnad. Här behövs fukt för att huden ska hålla sig fräsch och inte åldras för snabbt. Unna dig peeling och mask en gång i veckan.

Torr hy
En torr hy har små porer. Efter rengöring kan den kännas stram och kanske börja klia. Den är ofta lite känslig. Du behöver både fukt och fett. Undvik peeling och använd mask två gånger i veckan.

 

 

 

Månadens erbjudande: Tube
Köper du Forever Marine Mask under september månad får du
med en tube på köpet. Använd den till att hålla undan håret när
du använder masken, eller ha den som snygg halsduk eller mössa. 

Erbjudandet gäller så länge lagret räcker, dock längst t.o.m. 30/9.

Köp här



Tips! Gå längre

10 000 steg om dagen räcker inte. Ny forskning visar att det krävs mer än så för att behålla en hälsosam vikt. De nya rekommendationerna ligger på 11 000-12 000 steg per dag. Så på med kängorna och ge dig ut på en härlig höstpromenad!




Bli höstpeppad

Semestern är precis slut och det är dags att gå tillbaka till skola och jobb igen. Övergången kan kännas lite tuff. Men det finns knep att förvandla höstdepp till höstpepp.

Hösten är här. Hej då härliga sommarkvällar och lata dagar vid stranden. Omställningen kan gå mer eller mindre smärtfritt. Många av oss hamnar i en svacka när semestern är slut och alla måsten ramlar över oss igen.

Men just för att hösten alltid återkommer, och vi vet när, så har vi en god chans att förbereda oss och skapa de bästa förutsättningarna för en riktigt mysig årstid. Inom psykologin startade en ny rörelse för lite drygt tio år sedan, positiv psykologi. Den fokuserar på vad det faktiskt är som bygger upp det bästa i livet, vad det är för faktorer som bidrar till att vi mår riktigt gott. Fokus ligger på att människor vill leva meningsfulla liv och utveckla sina styrkor.

Betydande förändringar, motgångar och risker är de vanligaste vägbulorna som får oss av banan. Återgång till ett arbete som inte känns inspirerande efter en lång skön sommar kan kännas som en sådan vägbula. Den positiva psykologin kan ge dig verktyg för att klara övergången på bästa sätt.

4 enkla knep

1. Öva dig på motgångar
Självförtroende att lita på att du faktiskt kan hantera en jobbig situation när den uppstår är ett första steg. Tilltron till dig själv får du genom erfarenhet, ”det här har jag fixat förut”. Så ju fler motgångar du klarar desto fler goda erfareheter ger du dig själv.

Gör så här:
Välj ut en uppgift som känns jobbig och som du dragit dig för att ta itu med. Bryt ner den i mindre utmaningar som känns mer hanterbara. Gör en delutmaning i taget och belöna dig själv för varje steg du tar närmare målet.

2. Hitta glädjeämnena
Att njuta av tillvaron och dela goda stunder får oss att må bra och gör oss starkare. Vi blir också mer kreativa och får lättare att lära oss nya saker.

Gör så här:
Välj ut något som du tycker är roligt och blir glad av att göra, något som får dig att njuta eller kanske ger dig en flow-känsla. Försäkra dig om att ha lite kul varje dag.

3. Umgås
Att vara med vänner stärker dig. Omge dig med personer du tycker om så får du lättare att klara motgångar. Även om det just då kan kännas som att du bara vill låsa in dig och vara ifred, så är risken att varje dag blir en sådan dag till slut.

Gör så här:
Ring en kompis. Har du inte tid att träffas, prata på telefon. Försök också att hitta luckor i schemat, kanske en frukost tillsammans kan funka, eller en lunchdate.

4. Rör på dig
Att hålla kroppen igång hjälper även psyket. Även om du bara vill dra ett täcke över huvudet och sova, sova, sova, så kan det vara träning du behöver. Och träning måste inte betyda ett svettigt pass på gymmet, det kan vara motion i vardagen.

Gör så här:
Om du inte har tid eller lust att träna någon sport, utnyttja alla tillfällen i vardagen till motion. Det vara att ta trapporna istället för hissen, att gå en promenad på lunchen eller att cykla till jobbet. Om du har långt till jobbet, parkera en bit ifrån eller hoppa av bussen en hållplats tidigare och gå sista biten.

Se de här knepen som en hjälp på vägen mot en mysigare höst. Du måste inte följa dem till punkt och pricka, välj det som känns bra för dig. Viktigast av allt är att komma igång med en ny vana som passar dig och stärker dig när höstmörkret kryper närmare. Kanske är det att umgås mer med vänner, kanske att komma igång med träning, kanske att kolla roliga klipp på YouTube när du äter frukost – vad det än är så se till att göra det till en vana. Gör det i samma sammanhang, och vid ungefär samma tidpunkt varje dag.

Som återförsäljare hos Forever kan du hitta dina glädjeämnen i att arbeta när du vill och med vem du vill. Du bestämmer själv vad du vill uppnå.

Läs mer om jobbet och karriärmöjligheterna.