7 sätt att boosta ditt självförtroende

Vissa dagar är självförtroendet där medan det i andra stunder – ofta när man behöver det bäst – är som bortblåst. Vad beror det på? Och hur hanterar man sådana tillfällen? 

Självförtroende är din tilltro till din förmåga att prestera i olika situationer, till exempel på jobbet, i skolan, eller i sociala sammanhang. Eftersom alla presterar olika bra vid olika tillfällen kan självförtroendet skifta från dag till dag beroende på vad du åstadkommit eller om du fått beröm för dina insatser. Men oroa dig inte, det finns det smarta knep att ta till de dagar du inte känner dig riktigt på topp. Fake it, ‘til you make it, helt enkelt. 

Sträck på dig
Studier visar att en självsäker hållning hjälper dig att känna dig självsäker även på insidan. Kroppsspråksspecialisten Amy Cuddy berättar till exempel i sitt TED Talk, om hur din hållning också kan öka testosteronnivåerna i kroppen.

Kom ihåg din storhet
När kände du dig riktigt lyckad senast? När du höll tal på kalaset och fick alla att skratta? När du fick jobbet efter en tuff intervju? Försök kanalisera den känslan, den hjälper dig att både känna dig och bete dig mer självsäkert. Behöver du inspiration? Plocka fram ditt CV och läs om allt du faktiskt åstadkommit.

Lär dig något nytt
Dags att anmäla dig till den där spanskakursen du funderat på? En engelsk studie visar nämligen att du bara genom att lära sig något nytt kan få en boost jämförbar med en löneförhöjning.

Höj volymen
Dags att peppa för lönesamtal, eller kanske för en spännande dejt? Tryck på ”play”. Forskare på amerikanska Northwestern University har nämligen kommit underfund med att musik med tunga basgångar också kan få dig att känna dig mer självsäker.

Var snäll mot dig själv
Älta inte gamla misstag. Tänk på att du kan börja om på nytt varje dag. Ditt förflutna bestämmer inte din framtid.

Släpp perfektionismen
Att kämpa för att göra allt perfekt in i minsta detalj kan faktiskt få dig att tvivla på dig själv. Ge dig tillåtelse att göra misstag, annars riskerar du att hindra din egen utveckling. Och, tänk på att inte överanalysera saker och ting, det kan också hindra dig.

Kliv ur komfortzonen
Varje gång du gör något du inte trodde du skulle klara av utvidgar du din komfortzon. Även att göra något till synes litet varje dag kommer att leda dig till något större. Du kommer att växa och börja känna dig ostoppbar. Bara ta det första steget... 

 

 

Dags att prova något nytt?
Kanske genom att prova på en helt ny karriär? Som Forever-återförsäljare kan du skaffa dig en egen framgångsrik verksamhet, utan de vanliga ekonomiska riskerna. Du kan nämligen starta vid sidan av ditt vanliga jobb och själv känna efter i vilken omfattning du vill satsa, och hur snabbt du vill växa. 

 

Läs mer här



Svett och etikett

Har du också stört dig på någon på gymmet på sistone? Du är inte ensam. De flesta av oss vet hur man hanterar alla maskiner och vikter, men hur bra koll har vi egentligen på hur vi uppför oss i träningslokalen? Följ med på en djupdykning i gymvärldens (s)vett och etikett. 

I sammanhang där det stundtals blir gott om folk (och ont om plats), och där du dessutom ofta har en begränsad tid på dig att utföra det du kom dit för, är det inte alltid så lätt att hålla humöret uppe. Så även på gymmet. Vi stör oss på svettiga maskiner, redskap som ligger i vägen och, ja, en hel del annat faktiskt. Så hur gör man egentligen för att bli en bra gymmedmänniska? Här kommer några riktlinjer.

Behåll din svett för dig själv
Ingen vill sätta sig i en pöl av någon annans svett. Så: ha med dig en handduk för att kunna torka av mattor och maskiner efter att du använt dem.

Sluta stirra
Den här regeln gäller oavsett om du befinner dig i själva träningslokalen eller i omklädningsrummet. Stirra inte. Det får människor att känna sig än mer obekväma i en för många redan obekväm situation.

Städa efter dig
Egentligen är det ganska enkelt. Om du orkat träna med vikterna orkar du också lägga tillbaka dem, eller hur? Det samma gäller mattor, gummiband, hopprep och andra lösa prylar.

Respektera mera
Träng dig inte före. Ockupera inte maskiner och redskap du inte använder, och sprid inte ut dina tillhörigheter över hela omklädningsrummet, okej?

Var snäll
Gymmet kan vara en skrämmande plats som förstärker människors självupplevda brister och kan göra dem mycket självmedvetna. Det sista man då vill höra är nedsättande kommentarer, få spydiga svar på dina frågor eller råka ut för någon som gör sig rolig på din bekostnad. Alla är vi här av samma anledning: att leva hälsosammare. Så var snäll, och behandla andra så som du själv vill bli behandlad.

 

Proffsets bästa och värsta

Som personlig tränare är vår Forever-ambassadör Nick Söderblom verkligen en van gymbesökare.
Så naturligtvis tog vi tillfället i akt att be honom lista sina bästa och värsta gymbeteenden.

Nicks bästa:       Nicks värsta
• Folk som kommer till gymmet med energi och glädje
• Folk som tränar seriöst
• Gym som har bra utrustning
      • Folk som tränar med en dålig tränare
      • Folk som äter, pratar i telefon eller vill berätta sitt livs historia
      • Folk som luktar svett

 

 

 

Aloe Ever-Shield Deodorant
Skonsam och effektiv deo som håller dig fräsch länge.
Kladdar inte, och har en mild doft som passar både honom och henne.

 

Köp här



Fira jul på dina villkor

I takt med att julen närmar sig höjs blodtrycken ute i stugorna. Det är ju så mycket som ska hinnas och så många viljor att rätta sig efter. Strunta i det, säger vi. Stress och press får vi nog av i vardagen. Släpp alla måsten – och fira julen som du vill ha den. 

Vilka är dina julmåsten? Sätta glögg, lägga in sill och baka pepparkakor? Städa huset, koka julskinkan, köpa julklappar, skriva julkort, rulla köttbullar och få hela släkten att komma överens? När listan med måsten bara blir längre och längre är det dags att sätta sig ner. Att stressa av – och att prioritera. 

Ta kontroll
Gör en lista! Dela in ett papper i fyra kolumner. I den första kolumnen skriver du ner allt du har tänkt göra inför julen. I den andra förklarar du varför det skall göras och för vems skull du gör det. Den tredje kolumnen besvarar frågan: är det verkligen ett måste? Ja eller Nej.

Var ärlig
Handen på hjärtat nu. Vilka måsten är verkligen nödvändiga? För de poster som fått ett Ja, skriver du i den fjärde kolumnen in när de ska göras. Förhoppningsvis fick du nu mindre att göra och det som fortfarande ska göras blir automatiskt inplanerat i kalendern.

Var i nuet
Mindfulness är ett begrepp som syftar på att vara medvetet närvarande i nuet. Att göra det man gör med hela sitt medvetande. Även om man har tusen andra saker på sin lista, är det viktigt att fokusera på det man gör just nu och faktiskt känna sig tillfreds med det. Stress beror väldigt ofta på att vi oroar oss över något som redan har hänt eller något som ännu inte har hänt (och kanske aldrig kommer att hända). Sådana tankar gör dig splittrad och du tappar fokus. Att ha många bollar i luften innebär inte att du ska tänka på dem allihop samtidigt.

Andas!
Hur mycket du än har att göra, ta dig tid att slappna av. Det är viktigt för både kropp och sinne att varva ner med jämna mellanrum. Och om det är svårt att få till i ett hektiskt schema: planera in din egentid på samma sätt som du planerar in andra aktiviteter.

Och du … Det blir jul ändå!
Om du tittar på listan över sådant du vill få gjort innan den 24 december och känner hur den tillgängliga tiden och din egen förmåga inte motsvarar de krav och önskemål som finns, ta ett steg tillbaka. Ingen får en mer fröjdefull jul för att du sitter och gråter av utmattning. Det blir jul även om sillen är färdigköpt. Gör det du verkligen tycker är viktigt, stressa inte upp dig och tillåt dig själv att njuta av tillvaron - innan, under och efter julen.

 

Stressfria julklappslösningar
Det finns julklappar – och så finns det julklappar. Vissa blir liggande i ett hörn, andra blir oerhört uppskattade – och vissa kan till och med bli till början på en helt ny livsstil. Vi på Forever menar att de finaste gåvorna är de som får oss att må bra. Ta en titt i vår julkatalog! Här hittar du massor av sådana, inslagna och klara.

Läs mer här



Vinterspa på hemmaplan

Vintern är en härlig årstid – men den är inte alltid så snäll mot din hud. Växlingen mellan torr inomhusluft och kall utomhusluft gör att huden lätt kan hamna i obalans. Lösningen? Ge den lite extra kärlek! Med vårt ljuvliga Relaxation Bath Salts, månadens produkt i november, fixar du enkelt ditt eget hemmaspa. 

Först av allt. Stressa av. Visst, det kan kännas som en klyscha. Men bara för den skull blir det inte mindre sant. I spa-ritualen ingår att släppa alla måsten för en stund, och bara vara i nuet. Plocka fram rena, mjuka handdukar, tänd levande ljus och sätt på lugn musik. Det här är din stund. Prioritera den.

Ge huden en ny start
Häll två matskedar Relaxation Bath Salts i ett badkar med rinnande vatten. För bästa effekt: låt badsaltet lösas upp helt (rör om i vattnet om det behövs). Kliv ner, och njut av en stunds total avkoppling. Om du vill lyxa till det lite extra: passa på att lägga en skön ansiktsmask innan du hoppar i. Har du till exempel provat Forever Marine Mask?

Ta hand om ditt hår
Vinterns torra luft kan göra håret både risigt, torrt och statiskt. Det finns bara ett sätt hjälpa ditt stressade vinterhår: skäm bort ditt hår och din hårbotten med milt vårdande kvalitetsprodukter. En fuktgivande hårinpackning kan också vara på sin plats.

Skäm bort dina naglar
Naglarna är en annan del på kroppen som ofta behöver extra fukt på vintern. Varma bad och långa duschar är sköna men det är bra att följa upp duschen eller badet med nagelolja, rikligt med handkräm och ett lager av ett vårdande nagellack. Vår favoritkräm? Aloe Propolis Cremé förstås.

Skrubba läpparna
Vinterns nariga läppar är verkligen ingen höjdare. En effektiv läppscrub gör du enkelt själv. Blanda honung med strösocker – se till att ta så mycket socker att det verkligen känns. Smörj in läpparna med blandningen och massera med fingrarna någon minut innan du sköljer bort smeten. Använd också alltid cerat av bra kvalitet, Aloe Lips till exempel.

Och till sist, smörj in dig
Efter allt skrubbande och tvättande är det underbart att smörja in kroppen i en väldoftande, härlig lotion. Ansiktet smörjer du såklart in med en ansiktskräm, så här i vintertid älskar vi Sonya Aloe Deep Moisturizing Cream.

 

Just nu: skönare badstunder på köpet
För att ytterligare förbättra din spaupplevelse får du under november månad vår sköna, gröna badkarskudde på köpet när du köper en förpackning Relaxation Bath Salts. Erbjudandet gäller så länge lagret räcker.

 

Köp här



Så klarar du förkylningssäsongen

Vid den här tiden på året lurar förkylningen ständigt runt hörnet. Det hostas och det snoras på jobbet, på dagis och i skolan – ja, överallt där människor samlas. Visserligen finns det inga garantier för att inte alls drabbas, men däremot finns det massor av fiffigheter att ta till för att minska besvären. Såväl i förebyggande syfte som när olyckan väl är framme.

Förkylning är världens vanligaste sjukdom och den förekommer över hela jorden. Och så har den förmodligen gjort sedan tidernas begynnelse eftersom symtom och behandling beskrivs redan i skrifter från det gamla Egypten. Ändå finns ännu inget botemedel, utan vi får istället behandla och lindra förkylningen så gott vi kan. 

Innan

Anledningen till att förkylningar sprids så snabbt beror bland annat på att förkylningen är mest smittsam i början av sjukdomsförloppet – samtidigt som den då är minst framträdande för den som har fått viruset. Det här gör att vi sprider viruset även om vi inte känner oss sjuka.

Håll avstånd
För att förhindra att smittan sprids är det bra att tvätta händerna ofta och undvika att hälsa genom att ta i hand. Det är också bra att hålla ett visst avstånd till andra när man hostar och nyser – hosta och nys helst i armvecket. Undvik kontakt med uppenbart förkylda personer.

Pilla inte
Mobiltelefoner, dörrhandtag, tangentbord, pengar och så vidare är alla ytor med mycket baciller så försök att inte bita på naglarna eller pilla med händerna i närheten av ögon, näsa och mun.

Sov bra
Om du börjar känna dig risig är det ännu viktigare att inte stressa och få ordentligt med sömn. En uttröttad kropp har ingen ärlig chans att bekämpa förkylningsviruset och hålla dig frisk.

Ät bra
Förkylning är inget undantag. Att äta bra och få i sig ordentligt med vätska är alltid bra när du vill ladda kroppens batterier och undvika att bli sjuk.

 

Om olyckan väl är framme

Sov
När du stressar, är uppe och springer eller anstränger dig (träning, jobb, mycket att göra) påfrestar du kroppen ytterligare än den infektion som du har redan gör. Med andra ord, tillåt dig själv vara sjuk så blir du oftast frisk snabbare.

Stanna hemma
Lika väl att du som frisk bör undvika kontakt med redan förkylda bör du som förkyld undvika kontakt med friska personer. Du gör ingen på jobbet en tjänst om du släpar dig till jobbet med feber. Du bör heller inte umgås med riktigt små barn, äldre eller infektionskänsliga om du vet med dig att du är förkyld.

Drick
Feber, hosta och snor orsakar att kroppen gör sig av med vätska. Då måste du vara noga med att fylla på och dricka mycket vatten för att inte drabbas av vätskebrist.

Ta hand om dig
Var snäll mot din sjuka kropp, använd mjuka kläder, använd filtar och täcken när du fryser och mjuka näsdukar när du snyter dig. När du börjar bli frisk känns det skönt att byta till rena sängkläder.

Läkemedel och sjukvård
I kampen mot förkylningen finns allt från värktabletter till naturläkemedel och nässpray att ta till men följ alltid anvisningarna och använd dessa som ett komplement till förkylningens olika delar. Självklart ska du ta kontakt med vården om du känner att förkylningen påverkar kroppen mer än du tror den borde och att du känner symtom som är allvarliga.

Huskuren - Grönt te med ingefära, citron och honung
Riv en liten bit färsk ingefära i en kastrull och pressa i en halv citron. Tillsätt vatten, lagom till en stor tekopp, koka upp och lägg i en påse eller kula grönt te. Låt dra i 5-10 minuter. Rör i honung efter smak, och värm på teet om det behövs men låt det inte koka upp. Drick och njut!

 

 

 Absorbent-C

Favoriten i förkylningstider! Vitamin C bidrar till immunsystemets normala funktion.
Forever Absorbent-C är en citrussmakande tuggtablett som innehåller hela
60 mg vitamin C per tablett samt fibrer i form av havrekli.

 

Köp här